Wycieczka do Szklarskiej Poręby, Pragi i Skalnego Miasta

Wstęp:

W dniach 9 - 12 kwietnia br. klasy: I B, II A, i II B wzięły udział w wycieczce edukacyjnej do Szklarskiej Poręby, Pragi i Skalnego Miasta.
Mimo wczesnego wyjazdu, zaraz po przyjeździe do Szklarskiej Poręby, udaliśmy się do Huty Szkła w Leśnej Hucie, gdzie mogliśmy zaobserwować ręczne formowanie szkła barwionego w masie i wytop różnych form szklanych, od ozdób po naczynia i wazony. Hutnicy używają przy tym dawnych narzędzi i form kuglarskich, przez co produkowane tutaj przedmioty uzyskują dodatkowy walor rzemieślniczej perfekcji. Kolejnym elementem zwiedzania był Żelazny Tygiel Waloński, skansen, w którym odtworzono urządzenia i narzędzia, jakimi przed wiekami posługiwali się tajemniczy Walonowie. Z Osady Walończyków, czarnym szlakiem zeszliśmy do Wodospadu Szklarki.
We wtorek pojechaliśmy do Pragi. Spacerując urokliwymi uliczkami Nowego i Starego Miasta, dotarliśmy na Rynek. Spacer kontynuowaliśmy na praskie Podzamcze, czyli Hradczany, gdzie zobaczyliśmy Klasztor Strahovski, Zamek Praski, zabudowania Kancelarii Prezydenckiej, Katedrę św. Wita i Pałac Królewski. Następnie przez Małą Stronę, dzielnicę położoną na zboczach zamkowego wzgórza, obfitującą w piękne i bogato zdobione barokowe pałace oraz kamienice, przeszliśmy do nabrzeży Wełtawy i do słynnego średniowiecznego Mostu Karola.
Kolejny dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie Czeskiego Raju. Zanim jednak do niego dotarliśmy, zatrzymaliśmy się, aby podziwiać przepiękny pałac Sychrov, rezydencję posiadającą w większości neogotycki wystrój i wyposażenie oraz bogaty zbiór francuskiego malarstwa i bibliotekę. Spacerując po czeskim Skalnym Mieście Hruboskalsko, wybraliśmy obszar między zamkami Valdstein i Hruba Skala, piaskowcowe miasto skalne i rezerwat przyrody złożony z kilku zgrupowań sklanych. Zanim jednak powróciliśmy do naszego ośrodka wypoczynkowego, zajechaliśmy do Bożkovskich Dolomitowych Jaskiń, aby podziwiać system jaskiń podzielonych na dwie części: Nową i Starą Jaskinię, które połączone są 50-metrowym tunelem. System jaskiń tworzy labirynt podziemnych korytarzy i szczelin położonych tuż pod powierzchnią ziemi. Cechą charakterystyczną dla tego systemu jaskiń są liczne ławice kamienne, gzymsy i listwy. Mogliśmy tu zaobserwować również spore ilości nacieków - głównie stalaktytów. W jaskiniach znajduje się również kilka małych jeziorek oraz największe podziemne jezioro w Czechach, o powierzchni 320 metrów kwadratowych i głębokości 2 metrów, charakteryzujące się krystalicznie czystą zielononiebieską wodą.
We czwartek, zanim wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu, cała grupa wyruszyła na szlak, aby zdobyć położony tuż nad Szklarską Porębą, na wysokości 1058 m n.p.m. szczyt Wysoki Kamień. Nastał czas pożegnania Szklarskiej Poręby. Żal było wyjeżdżać, opuszczać tak piękne miejsca i tak śliczną pogodę...