Wymiana polsko-niemiecka 2014 z Georg Wilhelm Steller Gimnasium Bad Windsheim 21-29 .06.2014

Wstęp:

Współpraca ze szkołą z Bad Windsheim trwa już 2 lata. Możliwa jest dzięki międzynarodowej organizacji „Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży” z siedzibą w Warszawie. Celem współpracy jest budowanie dobrych relacji między narodami, poznanie  nowych kultur, historii, przyrody innego kraju, motywowanie do nauki języków obcych[angielskiego
i niemieckiego].Organizatorami tegorocznej wymiany dla naszej szkoły była pani Elżbieta Lamparska i Katarzyna Dardzyńska -Lis nauczycielki chemii i biologii. Pani Marta Dering nauczycielka języka niemieckiego, bardzo pomagała nam w tej wymianie.
 Dzięki  kontaktom z Frankonią możemy promować miasto Sopot oraz nasz region pomorski.

Przyjechaliśmy do szkoły w  Bad Windsheim w niedzielę rano, gdzie nasi partnerzy, ich rodzice, nauczyciele oraz dyrektor czekali na nas z uroczystym śniadaniem.

Od poniedziałku zaczęliśmy wspólne realizowanie programu, który przygotowali dla nas niemieccy nauczyciele. Codziennie o 7.30 zaczynały się zajęcia w szkole ,potem wycieczki.
Mogliśmy zobaczyć, jak wyglądają lekcje. Zapoznaliśmy się z podręcznikami do biologii, zobaczyliśmy gabinet biologiczny.

Pierwszego dnia, po zajęciach z polskimi nauczycielami w niemieckiej szkole, zwiedzaliśmy
z przewodnikiem Bad Windsheim.  Byliśmy też z wizytą u burmistrza, któremu przekazaliśmy
z pozdrowieniami z Sopotu ,kolorowy album o Polsce .
Tego samego dnia pojechaliśmy również zobaczyć, jak uprawia się winogrona do produkcji słynnych regionalnych win frankońskich .Winnice porastały południowe zbocza gór na których stał zamek .Oprowadzał nas po nich i opowiadał o pracy winiarza ich  właściciel.      W  międzyczasie ,na szczycie góry, nieopodal zamku ,pograliśmy w bowling i piłkę nożną.

We wtorek pojechaliśmy do Norymbergii do Documentation Centre Nazi Party Rally Grouds. Jest to miejsce, gdzie odbywały się zjazdy nazistów, rodził się faszyzm. W interaktywnym muzeum mogliśmy się zapoznać z atmosferą tamtych czasów i próbować zrozumieć, jak to możliwe, że Hitler zdobył taką władzę i popularność. Potem był czas na zwiedzanie pięknej Norymbergii.

W środę po 2 lekcjach  w szkole, graliśmy w mini golfa w Parku kuracyjnym .Gdy niemieccy uczniowie skończyli  swoje egzaminy, pojechaliśmy  do  przepięknego średniowiecznego miasta Rothemburg. W mieszanych, polsko-niemieckich grupach mieliśmy do wykonania zadania, w ramach gry miejskiej. Potem czas wolny i lody.  Rothenburg otoczony jest starymi murami, po których można obejść całe miasto [ trasa ok. 12 km], a domy w których mieszkają ludzie mają po 600lat.

Następnego dnia byliśmy w Franconian Open Air Museum. Jest to żywy skansen z oryginalnymi starymi zabudowaniami z różnych wsi i z różnych okresów historycznych tego regionu. Powstał na dawnym wysypisku odpadów, co wydaje się niemożliwe, gdy widzi się efekty i piękno tego miejsca. W  domu, koło starej szkoły,zdobyliśmy umiejętność zdobienia ścian malarstwem szablonowym. Wykonane szablony mogliśmy zabrać ze sobą.  Niektórzy przymierzają się do zdobienia tym starym  sposobem ścian w swoim domu.
 W średniowiecznej kurnej chacie, piekliśmy rogaliki, wg starego przepisu. Później z apetytem, w tzw  białej izbie, zjedliśmy swoje wypieki, maczając w sosie z gniecionych czereśni z miodem. Nawet mąkę mieliliśmy na żarnach sami.

Piątek upłynął nam na całodniowej wycieczce autokarowej. Udaliśmy się do pięknego miasta Bamberg oraz Szwajcarii Frankońskiej, gdzie jest dużo skał, stanowiących raj dla miłośników wspinaczek.
Zapuściliśmy się w głąb ziemi do jaskini [Devils Cave], gdzie widzieliśmy mnóstwo stalaktytów i stalagmitów. Jakby mało było atrakcji, to jeszcze zaproszono nas na zjazdy letnim torem saneczkowym, skąd rozpościerały się piękne widoki .

Sobotę spędziliśmy z rodzinami. Pożegnanie w szkole z uczniami, rodzicami, nauczycielami, dyrektorem. Poczęstunek, pokaz zdjęć. Na peronie uściski, łzy pożegnania.
Długa podróż do domu.
Po drodze wymiana wrażeń, podziękowania dla nauczycieli za umożliwienie zdobycia nowych doświadczeń, znajomości, może przyjaźni. Niektórzy już są umówieni na wakacje, mówią, że „wezmą się za naukę języków”.