Nasze wrażenia z wymiany szkolnej w Bad Windsheim

Wstęp:

Nasze spotkanie i wspólna nauka w szkole niemieckiej dobiegła końca.  Po dość długiej podróży autokarem i pociągiem wróciliśmy do naszej  „starej”, ukochanej  szkoły. Wyprawa była niezwykle ciekawa i udana. Zobaczyliśmy szkołę niemiecką, byliśmy w niej na lekcjach:  matematyki, języka angielskiego, chemii. Ponadto mieliśmy lekcje  historii w muzeum Dokuzentrum w Norymberdze poświęconym  II wojnie światowej pt. „Fascynacja i przemoc”.

Nasze spotkanie i wspólna nauka w szkole niemieckiej dobiegła końca.  Po dość długiej podróży autokarem i pociągiem wróciliśmy do naszej  „starej”, ukochanej  szkoły .
W  mieście Bambergu  zwiedziliśmy starówkę i  Katedrę Romańską, w której znajduje się ołtarz Wita Stwosza i grobowiec  papieża Klemensa. Jest on jedyny z papieży pochowany poza Watykanem . W Skansenie Frankońskim w Bad Windsheim, gdzie uprawiane są rośliny z dawnych lat i można obejrzeć najstarsze rasy zwierząt domowych zapoznaliśmy się z  życiem na wsi, zwiedziliśmy wiejską szkołę i mieszkanie jej nauczyciela . Na zakończenie malowaliśmy według starych wzorów  ścienne ozdoby dawnych, wiejskich domów.
Bardzo miłą była gra miejska w Rothenburgu ob der Tauber. Tutaj zostaliśmy podzieleni na 5 drużyn polsko- niemieckich i wykonywaliśmy zadania związane z historią, zabytkami miasta.  Były oczywiście nagrody dla najlepszych. W Rothenburgu na każdym kroku napotykaliśmy się na turystów z Japonii .  Są tam : przepiękne Muzeum Bożonarodzeniowe,  Średniowieczne Muzeum Kryminalne oraz Kościół św. Jakuba.
Rodzina Hoffmann, posiadająca 40 ha  plantacji winnic  i zajmująca się produkcją wina opowiedziała nam o swojej pracy. Obejrzeliśmy hodowlę winogron i etapy produkcji wina. Na zakończenie zostaliśmy poczęstowani świeżym sokiem z winogron i frankońskimi preclami .
Wycieczka autokarem do Parku Natury Szwajcarii Frankońskiej jest dla miłośników przyrody oraz wspinaczek górskich.  Tam obejrzeliśmy w Jaskini Diabelskiej na odcinku ok. 400 metrów przepiękne stalaktyty i stalagmity.
Na zakończenie zjeżdżaliśmy na torze górskim, co było bardzo emocjonujące. Mieliśmy też okazję popływać w basenach solnych w Bad Windsheim, gdyż jest to miasto uzdrowiskowe podobnie jak Sopot. Zasolenie wody w basenach jest takie samo jak w Morzu Martwym i pływanie w nich to igraszka. Woda unosi sama.
Niestety czas pożegnania nadszedł szybko i oto za kilka dni powitamy naszych kolegów i koleżanki z Niemiec  u nas. Cieszymy się, bo już trochę się poznaliśmy i na pewno spędzimy miły wspólny czas tym razem w naszej szkole.