Postępy grantowe – Uniwersytet Młodych Wynalazców pt. „Dynamika emocji w procesie twórczym”

Wstęp: 

Przez ostatnie miesiące w ramach grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznanego III Liceum Ogólnokształcącemu w Sopocie, Sopockiej Akademii Tenisowej oraz Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie działo się bardzo wiele. Uczennice III LO: Klaudia Barkowska, Agnieszka Jeryś, Alicja Rejkowska orazMarta Rozalska

 Przez ostatnie miesiące w ramach grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznanego III Liceum Ogólnokształcącemu w Sopocie, Sopockiej Akademii Tenisowej oraz Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie działo się bardzo wiele. Uczennice III LO: Klaudia Barkowska, Agnieszka Jeryś, Alicja Rejkowska orazMarta Rozalska oraz uczniowie SAT: Sława Joanna Seklecka iKonrad Atanaziewicz pod opieką naukową mgr Małgorzaty Osowieckiej z sopockiej SWPS, pilnie i z determinacją zapoznawali się z teorią psychologiczną leżącą u podstaw psychologii twórczości i sztuki (przedmiotu projektu badawczego), zajmowali się układaniem planu i przygotowaniem propozycji wystąpień na konferencję naukową wieńczącą projekt zaplanowaną na październik 2015 roku w sopockiej SWPS oraz rozmawiali o szczegółach wyjazdu na konferencje naukowe: do Hiszpanii na Międzynarodową Konferencję Myślenia (czerwiec 2015) oraz do Łodzi na coroczny Zjazd Stowarzyszenia Psychologii Społecznej (wrzesień 2015), podczas których zaprezentują wyniki badań projektowych w postaci anglojęzycznych oraz polskojęzycznych wystąpień przed dużym gronem publiczności. Projekt został wzbogacony o dwa fora dyskusyjne oraz platformę e-learningową, na której uczniowie mogą przesyłać swoje propozycje eksperymentów i luźnych pomysłów związanych z promocją projektu.
Dużą część prawie cotygodniowych spotkań stanowią dyskusje nad charakterem manipulacji eksperymentalnej, miejscem badania, grupą docelową czy wreszcie – metodą dotarcia do osób badanych. Uczniowie dowiedzieli się, jakich błędów wystrzegać się podczas badania, co mówić, aby nie zdradzić hipotez badawczych, ale jednocześnie zaspokoić ciekawość uczestników, a także, w jaki sposób odpowiadać na niewygodne pytania. Uczniowie wraz z opiekunem przygotowali pierwszy, wstępny plan i projekt badania. Co ciekawe, jednym z elementów projektu jest przetłumaczony z języka angielskiego kwestionariusz do pomiaru emocji doświadczanych w kontakcie ze sztuką – efekt wspólnej wytężonej pracy – narzędzie, które zostanie po raz pierwszy użyte w badaniu polskojęzycznym w ramach grantu „Dynamika emocji w procesie twórczym”.
Już w dniach 18-20 marca uczniowie wykonają swoje pierwsze samodzielne badanie empiryczne na dużej grupie ponad 100 uczniów gdańskich i sopockich liceów i gimnazjów. Następnie czeka ich szacowanie twórczości osób badanych i najbardziej emocjonujący (i zarazem stresujący) element pracy każdego naukowca – liczenie wyników w specjalistycznym programie statystycznym! Trzymamy kciuki za udane badanie, ciekawe wyniki i dobrą, inspirującą zabawę J
- Nigdy nie myślałam, że 6 osób potrafi tak wiele zdziałać w tak krótkim czasie. Każda inicjatywa, pomysł to dzieło uczniów. Nadawanie naukowej struktury tak interesującym pomysłom to sens i cel mojej pracy! – komentuje mgr Małgorzata Osowiecka.

DSC04165.preview.JPG