Wspomnienia z Wrocławia

Wstęp:

Od 9 do 12 maja 2016 r., klasy II A oraz II B, pod opieką p. J. Wójcikiewicz, p. K. Dardzyńskiej-Lis oraz p. Z. Małyszko wzięły udział w wycieczce do Wrocławia. Pierwszego dnia zobaczyliśmy jedną z największych atrakcji miasta, tj. Panoramę Racławicką, gdzie dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich oraz technicznych „przenieśliśmy się” w inną rzeczywistość i czas. Podczas wieczornego spaceru udaliśmy się na Dworzec Główny PKP, by z bliska przyjrzeć się tej neogotyckiej budowli, z zewnątrz przypominającej zamek z baszta

Pierwszego dnia zobaczyliśmy jedną z największych atrakcji miasta, tj. Panoramę Racławicką, gdzie dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich oraz technicznych „przenieśliśmy się” w inną rzeczywistość i czas. Podczas wieczornego spaceru udaliśmy się na Dworzec Główny PKP, by z bliska przyjrzeć się tej neogotyckiej budowli, z zewnątrz przypominającej zamek z basztami.

Wtorkowe zwiedzanie Starego Miasta rozpoczęliśmy od ulicy Kazimierza Wielkiego i spacerując wzdłuż fosy miejskiej dotarliśmy do gmachów Pałacu Królewskiego, dawnej siedziby królów pruskich z dynastii Hohenzollernów z przepięknym zrekonstruowanym ogrodem barokowym i do Opery. Patrząc na jej budynek można ulec złudzeniu, że przebywa się w Wiedniu, a nie nad Odrą. Wreszcie dotarliśmy do serca wrocławskiego Starego Miasta – Rynku, który stał się miejscem prawdziwie europejskim i atrakcyjnym. Na środku rynku zatrzymaliśmy się przy ratuszu, jednym z najpiękniejszych w Polsce, który łączy harmonijnie cechy gotyku i renesansu. Przechodząc przez okwiecony Plac Solny, obok kamieniczek Jasia i Małgosi, zwiedzając kościół garnizonowy pw. Św. Elżbiety i kościół św. Marii Magdaleny dotarliśmy do Jatek, malowniczego zaułka, średniowiecznej uliczki z kamiennym rynsztokiem, pełnego galerii, sklepików i artystycznych pracowni. Spacer zakończyliśmy przy Uniwersytecie Wrocławskim, zaglądając jeszcze do uniwersyteckiego, najpiękniejszego wrocławskiego barokowego kościoła Najświętszego Imienia Jezus, Ossolineum i do wnętrz dawnej akademii jezuickiej, uznawanej za perłę baroku. W jej bogato zdobionych wnętrzach podziwialiśmy m.in. Aulę Leopoldyńską.
Wrocław jest niekwestionowaną stolicą krasnali. Tego dnia przekonaliśmy się o tym, gdy trzeba było co pewien czas zerkać pod nogi, by nie natknąć się na jednego z obecnie istniejących 170!!!
Na „deser” zostawiliśmy sobie zwiedzanie istniejącego zaledwie od tygodnia Muzeum Pana Tadeusza. To nowoczesne muzeum edukacyjne, którego najcenniejszym eksponatem jest rękopis „Pana Tadeusza” przybliżyło nam twórczość Adama Mickiewicza i umieściło ją w szerokim kontekście historyczno-kulturowym.

W środę, po spotkaniu z naszym przewodnikiem, przechodząc obok synagogi za cel obraliśmy Ostrów Tumski, jeden z najstarszych ośrodków państwowości polskiej, ze swoim najcenniejszym zabytkiem, gotycką katedrą św. Jana Chrzciciela, arcydziełem architektury średniowiecznej.
Po pierwszym (tego dnia) etapie zwiedzania, czekała nas niespodzianka – zamiast około godzinnego „spaceru”, delektowaliśmy się rejsem po Odrze. W ramach dalszego relaksu, w Parku Szczytnickim, w pobliżu Hali Stulecia mogliśmy podziwiać pokaz fontanny multimedialnej a po pokazie pospacerować w Ogrodzie Japońskim. Tu pożegnaliśmy naszego przewodnika i – już samodzielnie – w przeciągu 4 godzin zwiedzaliśmy wrocławskie zoo z nie lada atrakcją – Afrykarium.
Po powrocie (również statkiem) na Rynek Starego Miasta, po posileniu się – nastał czas na pożegnanie z Wrocławiem. A gdzie najlepiej to zrobić? Oczywiście na Rynku, wieczorem, kiedy tętni życiem towarzyskim, gdzie po zmierzchu ściągają mieszkańcy Wrocławia i turyści, gdzie można podziwiać występy artystów ulicznych – śpiewaków, mimów, połykaczy ognia, czy grajków…