Kącik biologiczny

Zajęcia w laboratorium PPNT

Wstęp: 

Dnia 29 listopada 2017r. odbyła się wycieczka klasy 1 B, do POMORSKIEGO  PARKU NAUKOWO-TECHNOLOGICZNEGO  (PPNT)  w Gdyni.
Zajęcia odbywały się w Laboratorium  PPNT. Klasa została podzielona na trzy grupy.
Tematem warsztatów jednej z grup była "IZOLACJA PLAZMIDOWEGO DNA Z HODOWLI  BAKTERYJNEJ". Celem warsztatów było omówienie budowy komórki bakteryjnej, rodzajów i budowy DNA. Uczniowie poznali techniki izolacji DNA plazmidowego z komórki bakteryjnej, rozdziału DNA  w  żelu agarozowym  oraz  wizualizacji  DNA  w  świetle UV.
Poznali również zasady pracy w laboratorium z wykorzystaniem sprzętów Pracowni Biologii Molekularnej. Po zapoznaniu się z teorią uczniowie przeszli do ćwiczeń praktycznych i zastosowali metodę  elektroforezy. Inni uczniowie  barwili bakterie metodą Gramma oraz robili samodzielnie posiewy. Kolejna grupa zajmowała się wykrywaniem zawartości karotenoidów w keczupach różnych producentów. Tu stosowana była metoda chromatografii  bibułowej.
Zajęcia trwały 3 godziny i były bardzo interesujące.

Dnia 29 listopada 2017r. odbyła się wycieczka klasy 1 B, do POMORSKIEGO  PARKU NAUKOWO-TECHNOLOGICZNEGO  (PPNT)  w Gdyni.
Zajęcia odbywały się w Laboratorium  PPNT. Klasa została podzielona na trzy grupy.

IMG-3542.JPG

„Poznaj pracę biologa” – wycieczka klasy I B na Uniwersytet Gdański

Wstęp: 

Dnia 16 listopada, w ramach projektu „Poznaj pracę biologa” odbyła się wycieczka klasy 1b na Uniwersytet Gdański, klasa została podzielona na dwie grupy, jedna z grup najpierw zapoznała się z pojęciami dotyczącymi odruchów warunkowych, bezwarunkowych i nabytych. Dowiedziała się czym się różnią, i jak je wywołać u zwierząt takich jak psy, koty lub szczury. Po przedstawieniu prezentacji uczniowie udali się do pracowni, w której badali w praktyce zagadnienia o których wcześniej się uczyli oraz obserwowali przebieg eksperymentów.  Sprawdzali m.in jak dużo czasu zajmie szczurowi przejście labiryntu, oraz czy na jego decyzje może wpływać w zachęta w postaci nagrody-kawałka jabłka? Bardzo ciekawe zajęcia, które każdy zapamięta.

Dnia 16 listopada, w ramach projektu „Poznaj pracę biologa” odbyła się wycieczka klasy 1b na Uniwersytet Gdański, klasa została podzielona na dwie grupy, jedna z grup najpierw zapoznała się z pojęciami dotyczącymi odruchów warunkowych, bezwarunkowych i nabytych. Dowiedziała się czym się różnią, i jak je wywołać u zwierząt takich jak psy, koty lub szczury. Po przedstawieniu prezentacji uczniowie udali się do pracowni, w której badali w praktyce zagadnienia o których wcześniej się uczyli oraz obserwowali przebieg eksperymentów.

9A2E7305-1EE6-47CE-8A62-E2AC886AC01F.jpeg

Wizyta w Akwarium

Wstęp: 

Dnia 16 października dwie klasy z naszej szkoły miały przyjemność wziąć udział w warsztatach w Akwarium Gdyńskim. Na początku każda z klas wybrała się na osobny wykład. Klasa o profilu biologiczno-chemicznym wysłuchała  bardzo interesującej  prelekcji na temat chemii  wody, a klasa o profilu  psychologicznym (2C) poznała  zagadnienia n a temat  ichtiofauny naszego  pięknego Bałtyku.  Dzięki  tak ciekawym wykładom „psycholodzy „ dowiedzieli  się różnych ciekawostek np. , że Morze Bałtyckie jest najbardziej wysłodzonym morzem, że w Bałtyku żyją  rekiny w Kattegat , że na terenie Bałtyku jest inne morze. Natomiast  nasi  szkolni  chemicy poznali chemię wody  morskiej od podszewki.
Kolejnym punktem programu była wizyta i zajęcia w laboratoriach. Klasa 2C obserwowała pod mikroskopem 3 rodzaje ryb: Babkę byczą, Ciernika oraz Iglicznię. Po dogłębnym poznaniu  ich   budowy  pod mikroskopem, rysowała  je  i opisywała. Następnie przy użyciu nożyczek oraz innych profesjonalnych przyrządów zapoznała się z  anatomią śledzia morskiego.
 Ostatnią częścią, ale jakże interesująca i fascynującą było zwiedzanie wystaw i ekspozycji całego obiektu  Zobaczyliśmy między innymi, piękne rozgwiazdy, rekiny, ośmiornice, niesamowitą florę raf koralowych oraz tajemnicze  skrzypłocze, które żyją  w  słonych wodach już ponad 400 mln lat. Wycieczka była bardzo interesująca i pouczająca, zachęcamy każdego  do wizyty w tym ciekawym ośrodku .

Dnia 16 października dwie klasy z naszej szkoły miały przyjemność wziąć udział w warsztatach w Akwarium Gdyńskim. Na początku każda z klas wybrała się na osobny wykład. Klasa o profilu biologiczno-chemicznym wysłuchała  bardzo interesującej  prelekcji na temat chemii  wody, a klasa o profilu  psychologicznym (2C) poznała  zagadnienia n a temat  ichtiofauny naszego  pięknego Bałtyku.  Dzięki  tak ciekawym wykładom „psycholodzy „ dowiedzieli  się różnych ciekawostek np.

22768335_1123158874482290_1612760741_o.jpg

Tajemnice snu – Edyta Jurkowiec

Wstęp: 

Dnia 06.02.2017 w naszej szkole odbył się wykład dotyczący tajemnic snu. Czego się dowiedzieliśmy? Pani Profesor w przystępny i ciekawy sposób przedstawiła nam fazy snu (REM i NREM). Mogliśmy przekonać się jak ważny jest sen i jakie są konsekwencje jego niedoboru. Nie zabrakło również kilku ciekawostek, które zdecydowanie wywołały zainteresowanie wśród uczniów np.: dowiedzieliśmy się, że rytm tętna jest silnie związany z głęboką relaksacją oraz sennością. Aktywność fal theta jest równie silna podczas wewnętrznego skupienia i medytacji oraz tzw. natchnienia u malarzy czy pisarzy. Pogłębiliśmy również swoją wiedzę na temat snu zwierząt, najdłuższy sen mają zwierzęta drapieżne i wszystkożerne natomiast roślinożerne śpią najkrócej np.: koń – 2 lub 3h na dobę. Jednak najciekawszą częścią wykładu było omówienie zaburzeń snu w przypadku różnych chorób psychicznych m.in.: zespół Elpenora oraz RLS.

Dnia 06.02.2017 w naszej szkole odbył się wykład dotyczący tajemnic snu. Czego się dowiedzieliśmy? Pani Profesor w przystępny i ciekawy sposób przedstawiła nam fazy snu (REM i NREM). Mogliśmy przekonać się jak ważny jest sen i jakie są konsekwencje jego niedoboru. Nie zabrakło również kilku ciekawostek, które zdecydowanie wywołały zainteresowanie wśród uczniów np.: dowiedzieliśmy się, że rytm tętna jest silnie związany z głęboką relaksacją oraz sennością. Aktywność fal theta jest równie silna podczas wewnętrznego skupienia i medytacji oraz tzw.

qqq.jpg

Zajęcia terenowe nad morzem.

Wstęp: 

Dnia 28.02.2017r. lekcje biologii klasy 2b odbyły sie na sopockiej plaży. Tematem zajęć było "Rozpoznawanie bałtyckich mięczaków". Uczniowie otrzymali kartę pracy do uzupełnienia oraz polecenie zebrania muszli mięczaków bałtyckich, z których później wykonają plansze. Plansze będzie można obejrzeć w sali 101.

Dnia 28.02.2017r. lekcje biologii klasy 2b odbyły sie na sopockiej plaży. Tematem zajęć było "Rozpoznawanie bałtyckich mięczaków". Uczniowie otrzymali kartę pracy do uzupełnienia oraz polecenie zebrania muszli mięczaków bałtyckich, z których później wykonają plansze. Plansze będzie można obejrzeć w sali 101.

Biol.jpg

25 listopad - "Dzień bez futra"

Wstęp: 

Dzień 25 listopada to „Dzień bez Futra”. Klasa 2B przypomniała o tym społeczności szkolnej wieszając plakat na drzwiach sali 101. Zwierzęta na fermach futrzarskich spędzają całe życie w ciasnych klatkach, a następnie są uśmiercane prądem, gazem lub przez złamanie kręgosłupa. Tylko w Polsce przemysł futrzarski zabija co roku około 800 tysięcy norek, 250 tysięcy lisów i 20 tysięcy szynszyli. Pamiętajmy jaka jest prawdziwa cena noszenia futer.

Dzień 25 listopada to „Dzień bez Futra”. Klasa 2B przypomniała o tym społeczności szkolnej wieszając plakat na drzwiach sali 101. Zwierzęta na fermach futrzarskich spędzają całe życie w ciasnych klatkach, a następnie są uśmiercane prądem, gazem lub przez złamanie kręgosłupa. Tylko w Polsce przemysł futrzarski zabija co roku około 800 tysięcy norek, 250 tysięcy lisów i 20 tysięcy szynszyli. Pamiętajmy jaka jest prawdziwa cena noszenia futer.

biol3.png

Zajęcia w Akwarium Morskim w Gdyni

Wstęp: 

Dnia 16.11.2016r. klasa biologiczno-chemiczna (2B) uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych w Akwarium Morskim w Gdyni. Projekt ten finansowany jest przez Urząd Miasta w Sopocie. Tematem zajęć była „Ichtiofauna Bałtyku”. W pierwszej części zajęć  młodzież została zapoznana z podstawowymi gatunkami ryb występującymi w Bałtyku. W drugiej – praktycznej  odbyły się warsztaty w laboratorium biologicznym z wykorzystaniem sprzętu optycznego – binokularu oraz praktyczna nauka anatomii ryby przez wykonanie analizy ichtiologicznej śledzia, przy użyciu narzędzi preparacyjnych. Zajęcia były niezwykle ciekawe. Po zakończeniu każdy miał możliwość bezpłatnie zwiedzić Akwarium Morskie.

Dnia 16.11.2016r. klasa biologiczno-chemiczna (2B) uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych w Akwarium Morskim w Gdyni. Projekt ten finansowany jest przez Urząd Miasta w Sopocie. Tematem zajęć była „Ichtiofauna Bałtyku”. W pierwszej części zajęć  młodzież została zapoznana z podstawowymi gatunkami ryb występującymi w Bałtyku.

biol2.jpg

SPOTKANIE Z MORZEM BAŁTYCKIM 2016

Wstęp: 

Klasa biologiczno-chemiczna (1B) wzięła udział w projekcie ekologicznym, dotyczącym Morza Bałtyckiego. Projekt ten finansowany jest przez Urząd Miasta w Sopocie. Celem projektu jest popularyzacja wiedzy na temat Morza Bałtyckiego. Nasi uczniowie realizowali temat „Skorupiaki Bałtyku”. Zajęcia rozpoczęły się bardzo ciekawą prezentacją multimedialną „Skorupiaki Bałtyku” . Młodzież została szczegółowo zapoznana z gatunkami, z różnicami

Klasa biologiczno-chemiczna (1B) wzięła udział w projekcie ekologicznym, dotyczącym Morza Bałtyckiego. Projekt ten finansowany jest przez Urząd Miasta w Sopocie. Celem projektu jest popularyzacja wiedzy na temat Morza Bałtyckiego. Nasi uczniowie realizowali temat „Skorupiaki Bałtyku”. Zajęcia rozpoczęły się bardzo ciekawą prezentacją multimedialną „Skorupiaki Bałtyku” . Młodzież została szczegółowo zapoznana z gatunkami, z różnicami pomiędzy nimi, z miejscami ich występowania.

20160516_115139.jpg

Detektywi na tropie biomarkerów chorób układu nerwowego- wykład absolwentki naszej szkoły

Wstęp: 

W pierwszy dzień wiosny 21 marca, dr Natalia Miękus z UG, absolwentka naszej szkoły i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, odwiedziła nas z wykładem: „Detektywi na tropie biomarkerów chorób układu nerwowego”.
  Na powitanie, uczniowie zostali poczęstowani przez panią doktor  czekoladkami, dla dobrej pracy mózgu.

W pierwszy dzień wiosny 21 marca ,dr Natalia Miękus z UG, absolwentka naszej szkoły  i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, odwiedziła nas z wykładem: „Detektywi na tropie biomarkerów chorób układu nerwowego”.
  Na powitanie, uczniowie zostali poczęstowani przez panią doktor  czekoladkami, dla dobrej pracy mózgu.

20160321_100327.jpg

Poznaj pracę biologa

Wstęp: 

22 kwietnia 2016roku klasa 1b cały dzień  spędziła na Wydziale biologii UG. Na początku uczniowie obejrzeli ekspozycje bursztynu i wysłuchali historii jego powstania. Wiele ciekawych eksponatów można było zobaczyć na holu np. szkielet wieloryba w trakcie przygotowania do montażu, szkielety dużych ssaków-żyrafy, nosorożca, hipopotama.

22 kwietnia 2016roku klasa 1b cały dzień  spędziła na Wydziale biologii UG.
Na początku uczniowie obejrzeli ekspozycje bursztynu i wysłuchali historii jego powstania. Wiele ciekawych eksponatów można było zobaczyć na holu np. szkielet wieloryba w trakcie przygotowania do montażu, szkielety dużych ssaków-żyrafy, nosorożca, hipopotama.
Następnie odbyły się zajęcia w 2 grupach.  20 osób wzięło udział w warsztatach: „Moralne konsekwencje rewolucji terapeutycznej”  prowadzonych przez panią  mgr Annę Kot.

20160422_110853.jpg