Kącik biologiczny

Rejs po Zatoce

Wstęp: 

Środowa lekcja biologii podczas rejsu po Zatoce Bałtyckiej i laboratorium w Akwarium Gdyńskim - ciekawa odskocznia od codziennych ławek, w której udział wzięli 1b, 2c oraz p. Lis i p.Oszczygieł

Środowa lekcja biologii podczas rejsu po Zatoce Bałtyckiej i laboratorium w Akwarium Gdyńskim - ciekawa odskocznia od codziennych ławek, w której udział wzięli 1b, 2c oraz p. Lis i p.Oszczygieł

rej.jpg

Obrączkowanie ptaków w Kuźnicy

Wstęp: 
 

15.maja 1b i kilka osób z 1d i 2b razem z p.Lis i p.Oszczygieł wybrały się do Kuźnicy na żywą lekcję biologii. Zajęcia w Terenowej Stacji Obrączkowania Ptaków pozwoliły nam poznać pracę naukowców z UG, łapaliśmy ptaki z sieci, rozróżnialiśmy ich świergot, poznawaliśmy zwyczaje i omawialiśmy poszczególne gatunki przylatujące na nasze tereny. Było bardzo ciekawie

15.maja 1b i kilka osób z 1d i 2b razem z p.Lis i p.Oszczygieł wybrały się do Kuźnicy na żywą lekcję biologii. Zajęcia w Terenowej Stacji Obrączkowania Ptaków pozwoliły nam poznać pracę naukowców z UG, łapaliśmy ptaki z sieci, rozróżnialiśmy ich świergot, poznawaliśmy zwyczaje i omawialiśmy poszczególne gatunki przylatujące na nasze tereny. Było bardzo ciekawie
ptta.jpg

Akcja Sprzątanie Świata wiosna 2018

Wstęp: 

Tradycyjnie jak co roku nasza szkoła aktywnie uczestniczy w akcjach sprzątania Ziemi. Tym razem uczniowie klas 1a, 1b, 1c przyłączyli się do tej szlachetnej idei, uświadamiając sobie ogrom problemu. W lesie i na plaży w krótkim czasie znaleźli i zapełnili kilkanaście worków odpadami. Smutne jest to ile bałaganu pozostawia po sobie człowiek, na szczęście znajdują się tacy, którzy są świadomi problemu.

Tradycyjnie jak co roku nasza szkoła aktywnie uczestniczy w akcjach sprzątania Ziemi. Tym razem uczniowie klas 1a, 1b, 1c przyłączyli się do tej szlachetnej idei, uświadamiając sobie ogrom problemu. W lesie i na plaży w krótkim czasie znaleźli i zapełnili kilkanaście worków odpadami. Smutne jest to ile bałaganu pozostawia po sobie człowiek, na szczęście znajdują się tacy, którzy są świadomi problemu.

Smiec.jpg

Klasa 1d zwiedza ZOO

Wstęp: 

Zoo to miejsce, w którym mogliśmy przyjemnie spędzić powitanie wiosny, ale również gdzie dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. I być może jest to także miejsce, w którym od dłuższego czasu nie byliśmy.
Oliwskie Zoo jest pod względem powierzchni (123 ha Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego) największym ogrodem w Polsce. Powstało w Dolinie Leśnego Młyna w 1954 roku.
Nasza zoologiczna przygoda rozpoczęła się o godz.9.00. Podzieliliśmy się na 3-4-osobowe drużyny, każda drużyna otrzymała 9 poleceń do wykonania. Wyruszyliśmy więc w teren szukając rozwiązań i dzięki nim mamy więcej informacji o oglądanych mieszkańcach Zoo.
Byliśmy także obecni podczas karmienia fok oraz malutkich lwiątek oraz świadkami ratowania mewy zaplątanej w sieci ochronnej flamingów.
Klasa 1d
 

Zoo to miejsce, w którym mogliśmy przyjemnie spędzić powitanie wiosny, ale również gdzie dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. I być może jest to także miejsce, w którym od dłuższego czasu nie byliśmy.
Oliwskie Zoo jest pod względem powierzchni (123 ha Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego) największym ogrodem w Polsce. Powstało w Dolinie Leśnego Młyna w 1954 roku.

received_1887831134825327.jpeg

Zajęcia w laboratorium PPNT

Wstęp: 

Dnia 29 listopada 2017r. odbyła się wycieczka klasy 1 B, do POMORSKIEGO  PARKU NAUKOWO-TECHNOLOGICZNEGO  (PPNT)  w Gdyni.
Zajęcia odbywały się w Laboratorium  PPNT. Klasa została podzielona na trzy grupy.
Tematem warsztatów jednej z grup była "IZOLACJA PLAZMIDOWEGO DNA Z HODOWLI  BAKTERYJNEJ". Celem warsztatów było omówienie budowy komórki bakteryjnej, rodzajów i budowy DNA. Uczniowie poznali techniki izolacji DNA plazmidowego z komórki bakteryjnej, rozdziału DNA  w  żelu agarozowym  oraz  wizualizacji  DNA  w  świetle UV.
Poznali również zasady pracy w laboratorium z wykorzystaniem sprzętów Pracowni Biologii Molekularnej. Po zapoznaniu się z teorią uczniowie przeszli do ćwiczeń praktycznych i zastosowali metodę  elektroforezy. Inni uczniowie  barwili bakterie metodą Gramma oraz robili samodzielnie posiewy. Kolejna grupa zajmowała się wykrywaniem zawartości karotenoidów w keczupach różnych producentów. Tu stosowana była metoda chromatografii  bibułowej.
Zajęcia trwały 3 godziny i były bardzo interesujące.

Dnia 29 listopada 2017r. odbyła się wycieczka klasy 1 B, do POMORSKIEGO  PARKU NAUKOWO-TECHNOLOGICZNEGO  (PPNT)  w Gdyni.
Zajęcia odbywały się w Laboratorium  PPNT. Klasa została podzielona na trzy grupy.

IMG-3542.JPG

„Poznaj pracę biologa” – wycieczka klasy I B na Uniwersytet Gdański

Wstęp: 

Dnia 16 listopada, w ramach projektu „Poznaj pracę biologa” odbyła się wycieczka klasy 1b na Uniwersytet Gdański, klasa została podzielona na dwie grupy, jedna z grup najpierw zapoznała się z pojęciami dotyczącymi odruchów warunkowych, bezwarunkowych i nabytych. Dowiedziała się czym się różnią, i jak je wywołać u zwierząt takich jak psy, koty lub szczury. Po przedstawieniu prezentacji uczniowie udali się do pracowni, w której badali w praktyce zagadnienia o których wcześniej się uczyli oraz obserwowali przebieg eksperymentów.  Sprawdzali m.in jak dużo czasu zajmie szczurowi przejście labiryntu, oraz czy na jego decyzje może wpływać w zachęta w postaci nagrody-kawałka jabłka? Bardzo ciekawe zajęcia, które każdy zapamięta.

Dnia 16 listopada, w ramach projektu „Poznaj pracę biologa” odbyła się wycieczka klasy 1b na Uniwersytet Gdański, klasa została podzielona na dwie grupy, jedna z grup najpierw zapoznała się z pojęciami dotyczącymi odruchów warunkowych, bezwarunkowych i nabytych. Dowiedziała się czym się różnią, i jak je wywołać u zwierząt takich jak psy, koty lub szczury. Po przedstawieniu prezentacji uczniowie udali się do pracowni, w której badali w praktyce zagadnienia o których wcześniej się uczyli oraz obserwowali przebieg eksperymentów.

9A2E7305-1EE6-47CE-8A62-E2AC886AC01F.jpeg

Wizyta w Akwarium

Wstęp: 

Dnia 16 października dwie klasy z naszej szkoły miały przyjemność wziąć udział w warsztatach w Akwarium Gdyńskim. Na początku każda z klas wybrała się na osobny wykład. Klasa o profilu biologiczno-chemicznym wysłuchała  bardzo interesującej  prelekcji na temat chemii  wody, a klasa o profilu  psychologicznym (2C) poznała  zagadnienia n a temat  ichtiofauny naszego  pięknego Bałtyku.  Dzięki  tak ciekawym wykładom „psycholodzy „ dowiedzieli  się różnych ciekawostek np. , że Morze Bałtyckie jest najbardziej wysłodzonym morzem, że w Bałtyku żyją  rekiny w Kattegat , że na terenie Bałtyku jest inne morze. Natomiast  nasi  szkolni  chemicy poznali chemię wody  morskiej od podszewki.
Kolejnym punktem programu była wizyta i zajęcia w laboratoriach. Klasa 2C obserwowała pod mikroskopem 3 rodzaje ryb: Babkę byczą, Ciernika oraz Iglicznię. Po dogłębnym poznaniu  ich   budowy  pod mikroskopem, rysowała  je  i opisywała. Następnie przy użyciu nożyczek oraz innych profesjonalnych przyrządów zapoznała się z  anatomią śledzia morskiego.
 Ostatnią częścią, ale jakże interesująca i fascynującą było zwiedzanie wystaw i ekspozycji całego obiektu  Zobaczyliśmy między innymi, piękne rozgwiazdy, rekiny, ośmiornice, niesamowitą florę raf koralowych oraz tajemnicze  skrzypłocze, które żyją  w  słonych wodach już ponad 400 mln lat. Wycieczka była bardzo interesująca i pouczająca, zachęcamy każdego  do wizyty w tym ciekawym ośrodku .

Dnia 16 października dwie klasy z naszej szkoły miały przyjemność wziąć udział w warsztatach w Akwarium Gdyńskim. Na początku każda z klas wybrała się na osobny wykład. Klasa o profilu biologiczno-chemicznym wysłuchała  bardzo interesującej  prelekcji na temat chemii  wody, a klasa o profilu  psychologicznym (2C) poznała  zagadnienia n a temat  ichtiofauny naszego  pięknego Bałtyku.  Dzięki  tak ciekawym wykładom „psycholodzy „ dowiedzieli  się różnych ciekawostek np.

22768335_1123158874482290_1612760741_o.jpg

Tajemnice snu – Edyta Jurkowiec

Wstęp: 

Dnia 06.02.2017 w naszej szkole odbył się wykład dotyczący tajemnic snu. Czego się dowiedzieliśmy? Pani Profesor w przystępny i ciekawy sposób przedstawiła nam fazy snu (REM i NREM). Mogliśmy przekonać się jak ważny jest sen i jakie są konsekwencje jego niedoboru. Nie zabrakło również kilku ciekawostek, które zdecydowanie wywołały zainteresowanie wśród uczniów np.: dowiedzieliśmy się, że rytm tętna jest silnie związany z głęboką relaksacją oraz sennością. Aktywność fal theta jest równie silna podczas wewnętrznego skupienia i medytacji oraz tzw. natchnienia u malarzy czy pisarzy. Pogłębiliśmy również swoją wiedzę na temat snu zwierząt, najdłuższy sen mają zwierzęta drapieżne i wszystkożerne natomiast roślinożerne śpią najkrócej np.: koń – 2 lub 3h na dobę. Jednak najciekawszą częścią wykładu było omówienie zaburzeń snu w przypadku różnych chorób psychicznych m.in.: zespół Elpenora oraz RLS.

Dnia 06.02.2017 w naszej szkole odbył się wykład dotyczący tajemnic snu. Czego się dowiedzieliśmy? Pani Profesor w przystępny i ciekawy sposób przedstawiła nam fazy snu (REM i NREM). Mogliśmy przekonać się jak ważny jest sen i jakie są konsekwencje jego niedoboru. Nie zabrakło również kilku ciekawostek, które zdecydowanie wywołały zainteresowanie wśród uczniów np.: dowiedzieliśmy się, że rytm tętna jest silnie związany z głęboką relaksacją oraz sennością. Aktywność fal theta jest równie silna podczas wewnętrznego skupienia i medytacji oraz tzw.

qqq.jpg

Zajęcia terenowe nad morzem.

Wstęp: 

Dnia 28.02.2017r. lekcje biologii klasy 2b odbyły sie na sopockiej plaży. Tematem zajęć było "Rozpoznawanie bałtyckich mięczaków". Uczniowie otrzymali kartę pracy do uzupełnienia oraz polecenie zebrania muszli mięczaków bałtyckich, z których później wykonają plansze. Plansze będzie można obejrzeć w sali 101.

Dnia 28.02.2017r. lekcje biologii klasy 2b odbyły sie na sopockiej plaży. Tematem zajęć było "Rozpoznawanie bałtyckich mięczaków". Uczniowie otrzymali kartę pracy do uzupełnienia oraz polecenie zebrania muszli mięczaków bałtyckich, z których później wykonają plansze. Plansze będzie można obejrzeć w sali 101.

Biol.jpg

25 listopad - "Dzień bez futra"

Wstęp: 

Dzień 25 listopada to „Dzień bez Futra”. Klasa 2B przypomniała o tym społeczności szkolnej wieszając plakat na drzwiach sali 101. Zwierzęta na fermach futrzarskich spędzają całe życie w ciasnych klatkach, a następnie są uśmiercane prądem, gazem lub przez złamanie kręgosłupa. Tylko w Polsce przemysł futrzarski zabija co roku około 800 tysięcy norek, 250 tysięcy lisów i 20 tysięcy szynszyli. Pamiętajmy jaka jest prawdziwa cena noszenia futer.

Dzień 25 listopada to „Dzień bez Futra”. Klasa 2B przypomniała o tym społeczności szkolnej wieszając plakat na drzwiach sali 101. Zwierzęta na fermach futrzarskich spędzają całe życie w ciasnych klatkach, a następnie są uśmiercane prądem, gazem lub przez złamanie kręgosłupa. Tylko w Polsce przemysł futrzarski zabija co roku około 800 tysięcy norek, 250 tysięcy lisów i 20 tysięcy szynszyli. Pamiętajmy jaka jest prawdziwa cena noszenia futer.

biol3.png